
BEV Suzuki e VITARA przetestowany na torze Segula
Model e VITARA zadebiutował 4 listopada w Mediolanie. Jego produkcja rozpoczyna się w fabryce Suzuki Motor Gujarat w Indiach, a sprzedaż (w Europie, Indiach i w Japonii) rusza jesienią 2025 r. Samochód właśnie przetestowali pierwsi dziennikarze.
„e VITARA”, budowana według koncepcji „Emotional Versatile Cruiser”, łączy zaawansowane technologie z mocną konstrukcją (opracowana od nowa platforma „HEARTECT-e” zaprojektowana specjalnie dla BEV japońskiego koncernu). Układ napędowy nowego Suzuki gwarantuje dynamikę, zaś wydajny elektryczny system 4WD „ALLGRIP-e” umożliwia jazdę także poza bitymi drogami.
Główne cechy modelu e VITARA
Nowoczesny BEV - mocna konstrukcja typowa dla SUV Suzuki
Motywem przewodnim projektu BEV-a Suzuki jest „High-Tech & Adventure”. Samochód ma koła o dużej średnicy i długi rozstaw osi, z obszernym wnętrzem, w którym rzuca się w oczy deska rozdzielcza z solidnie wyglądającymi panelami oraz konsolą środkową oraz zintegrowanym wyświetlaczem dużych rozmiarów.
Układ napędowy BEV z eAxle i akumulatorem litowo-żelazowo-fosforanowym
W układzie napędowym BEV Suzuki zastosowano oś (w 4WD – osie) eAxle, która integruje silnik i falownik, a także akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe projektowanymi z myślą o bezpieczeństwie i niezawodności. Suzuki e VITARA dynamicznie przyspiesza od najniższych obrotów, oferując doskonałą dynamikę podczas wyprzedzania z niskich do wysokich prędkości.
Elektryczny układ 4WD „ALLGRIP-e” napędzany przez dwie niezależne osie elektryczne
„ALLGRIP-e” to elektryczny układ 4WD, który powstał z wykorzystaniem doświadczenia Suzuki w zakresie technologii napędu na cztery koła. Tworzą go dwie niezależne osie elektryczne, z przodu i z tyłu. Dzięki takiemu rozwiązaniu producent gwarantuje wydajność, a także precyzyjną kontrolę nad samochodem z doskonałą reakcją na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Dodatkowo samochód może poruszać się w trybie Trail, który przyda się poza asfaltem (działa przez dohamowanie kół, które się obracają, bo opony straciły przyczepność oraz odpowiednią dystrybucję momentu obrotowego tak, aby został przekierowany na oponę, która przyczepność wciąż zachowuje - funkcja LSD).
Nowa platforma „HEARTECT-e” opracowana specjalnie dla pojazdów z napędem elektrycznym
„HEARTECT-e” jest lekka i mocna, gwarantuje ochronę przed wysokim napięciem oraz – dzięki krótkim zwisom – przestronne wnętrze auta. Podłogę poprowadzono tak, aby zmaksymalizować miejsce (a więc w konsekwencji także pojemność) akumulatora.

Odpowiedni zasięg i dynamika
Suzuki e VITARA może być wyposażona w napęd na jedną lub obie osie, a także akumulatory o różnej pojemności. Zasięg pojazdu elektrycznego wynosi 345–346 km w przypadku wersji 49 kWh 2WD, 428 km w odmianie 61 kWh 2WD oraz 396–412 km w wersji 61 kWh 4WD. Samochód świetnie przyspiesza z miejsca (typowe dla BEV), umożliwia skuteczne wyprzedzanie (zwłaszcza w przypadku napędu na 4 koła, w którym dwa silniki nie tylko ułatwiają jazdę po drogach o gorszej nawierzchni, ale także oferują lepszą dynamikę).
System zarządzania termicznego
System zarządzania termicznego obejmuje kontrolę temperatury akumulatora oraz klimatyzacji, które działają w taki sposób, aby zoptymalizować wykorzystanie energii elektrycznej. Na zwiększenie zasięgu ma również wpływ zastosowanie pompy ciepła.
Nowe funkcje aplikacji SUZUKI CONNECT
Dzięki nowym funkcjonalnościom SUZUKI CONNECT jazda e VITARĄ jest jeszcze wygodniejsza.
Najważniejsze nowe funkcje:
- Informacje o stanie akumulatora
- Zarządzanie ładowaniem
- Zdalne uruchamianie klimatyzacji
- Wyszukiwarka zaparkowanego auta
- Planowanie podróży
- Dostosowywanie tapet

Suzuki GSX-8R w teście opon na torze wyścigowym Alcarràs Speed Circuit
Test na liczącym ponad 3,7 km katalońskim torze Alcarràs Speed Circuit podyktowany był chęcią sprawdzenia sportowych opon Metzeler Racetec TD Slick na pełnowymiarowym torze służącym m.in. wyścigom motocyklowym organizowanym przez Międzynarodową Federację Motocyklową FIM.
Dowiedz się więcejSuzuki Moto Roadshow na półmetku
Cykl pokazów z premierami najnowszych motocykli Suzuki DRZ-4S i DRZ-4SM potrwa jeszcze do początku kwietnia.
Dowiedz się więcejReprezentacja Polski wygrała z Niemcami 12 : 8
Gala boksu Suzuki Boxing Night 34 w Mielcu była okazją do skonfrontowania naszych pięściarzy z reprezentantami Niemiec. W sześciu pojedynkach lepsi okazali się reprezentanci Polski: Nikola Prymaczenko, Paweł Brach, Bartłomiej Rośkowicz, Michał Jarliński, Jakub Straszewski i Wiktor Bartnik. W trzech pozostałych walkach Nikola Pawlik, Cezary Znamiec i Radosław Kawczak musieli uznać wyższość pięściarzy z Niemiec.
Dowiedz się więcejPierwsze wyróżnienie dla Suzuki e VITARA
Choć do światowej premiery pierwszego elektrycznego samochodu Suzuki zostało jeszcze kilka miesięcy, to e VITARA już zyskała uznanie w oczach czytelników Auto Świata, biorących udział w prestiżowym plebiscycie Moto Awards 2024.
Dowiedz się więcej